محارم جمع محرم، یعنی کسانی که به دلیل خویشاوندی، هرگز نمی توانند با یکدیگر ازدواج کنند. قرابتی که موجب محرومیت می شود بر سه گونه است؛ نسبی، رضاعی و سببی. (1)
الف - نسبی
محارم مرد:
1- مادر، مادر بزرگ پدری و مادری به بالا
2- دختر و نوه های دختری و پسری تا آخر
3- خواهر
4- دختر خواهر و نوادگان او تا آخر
5- دختر برادر و نوادگان او تا آخر.
6- عمه و عمه های پدران و مادران به بالا
7- خاله و خاله های پدران و مادران به بالا
محارم زن:
1-پدر، پدربزرگ پدری و مادری به بالا.
2- پسر و نوادگان پسری و دختری تا آخر.
3- برادر
4- پسر برادر و نوادگان او تا آخر
5- پسر خواهر و نوادگان او تا آخر
6- عمو و عموهای پدران و مادران به بالا
7- دایی و دایی های پدران و مادران به بالا(2)
توضیح 1: در دسته های یاد شده تفاوتی نیست بین این که افراد از طریق پدر و مادر یا از طریق یکی از آنها با یکدیگر خویشاوند باشند.(3)
توضیح 2: در حرمت ازدواج، تفاوتی میان نسبت شرعی و غیرشرعی نیست؛ یعنی هر یک از افراد یاد شده در جدول، اگرچه از راه نامشروع نیز به دنیا آمده باشد، نمی تواند با نامبردگان ازدواج کند.(4)
ب- رضاعی
شرایط شیرخوارگی محرمیت
2- کودک، شیر را به طور مستقیم از پستان بمکد. اگر شیر را در دهانش بدوشند یا در ظرفی بدوشند و به او بدهند، محرم نمی شود.
3- دایه هنگام شیر دادن، زنده باشد؛ بنابراین اگر کودک، همه یا برخی از نصاب شیرخوارگی را از زن مرده تغذیه کند؛ سبب محرمیت نمی شود.
4- سن شیرخوار از 24 ماه قمری، تجاوز نکرده باشد.
5- کمیت و کیفیت شیر خوردن به سه شکل زیر باشد:
الف- آن قدر شیر بخورد که گوشتش بروید و استخوانش محکم شود.
ب- یک شبانه روز، غذایش منحصر در شیر دایه باشد.
ج - یا 15 مرتبه به طور مکفی ومتوالی شیر دایه را بنوشد.(5)
احکام شیرخوارگی
- همچنین دایه باید 15 مرتبه شیر را از یک شوهر به کودک بدهد؛ بنابراین اگر مثلا 8 مرتبه را از زایمان برای یک شوهر و 7 مرتبه را از زایمان برای شوهر دوم به یک کودک شیر دهد، محرم نمی شود.(6)
- هرگاه شیرخوارگی با همه ی شرایط، تحقق یافت، دایه و شوهرش، پدر و مادر رضاعی کودک شیرخوار می شوند و پدران و مادران آن ها اجداد کودک محسوب می شوند و فرزندانشان برادران و خواهران رضاعی کودک شمرده می شوند- چه آن ها که پیشتر به دنیا آمده اند و چه آن ها که بعدا به دنیا می آیند- و در واقع، کودک شیرخوار، یکی از فرزندان این خانواده به حساب می آید و کلیه ی کسانی که در جدول گذشته برشمردیم از راه شیرخوارگی بر این کودک محرم می شوند.(7)
- پدر اصلی کودک رضاعی، نمی تواند با هیچ یک از فرزندان پدر رضاعی او ازدواج کند؛ چنان که نمی تواند با فرزندان نسبی مادر رضاعی کودک، ازدواج کند.(8)
- اگر مادر بزرگی، نوه ی دختری خود را با شرایط یاد شده شیر بدهد، مادر کودک بر همسرش حرام می شود و عقد ازدواج آن ها باطل می گردد.(9)
- اگر کسی در تحقق شیرخوارگی یا برخی از شرایط آن از نظر کمی و کیفی تردید داشته باشد باید بنا را بر عدم محرمیت بگذارد.(10)
ج- سببی
کسانی که به داماد ، محرم می شوند:
مادر و مادربزرگ های عروس به بالا
دختر زن ( نادختری) و نوه های او تا آخر*
زن پدر( نامادری)
زن پسر (عروس)
نواده های پسری زن تا آخر
کسانی که به عروس، محرم می شوند:
پدر و پدر بزرگ های داماد به بالا
پسرشوهر (ناپسری ) و نوه های او تا آخر
شوهر مادر (ناپدری)
شوهردختر (داماد)
نواده های دختری شوهر تا آخر(11)
احکام محرمیت سببی
- ازدواج با دو خواهر در یک زمان جایز نیست؛ خواه خواهران نسبی باشند یا رضاعی و خواه ازدواج دائم باشد یا موقت . پس اگر با یکی از خواهران ازدواج کند. عقددومی باطل است و اگر هر دو را با یک عقد بخواهد به ازدواج خود درآورد یا صیغه ی عقد آن ها را همزمان اجرا کنند، عقد هر دو باطل است.(13)
- اگر زن و مردی از یکدیگر جدا شوند و با افراد دیگری ازدواج کنند، دختر و نوه های پسری و دختری زن بر شوهر اول و پسر نوادگان پسری و دختری مرد بر همسر اول او محرم هستند.(14)
- اگر زنی را به عقد خود درآورد ولی با او آمیزش نکند و او را طلاق بدهد، یا این که پیش از آمیزش بمیرد، می تواند با دختر آن زن ازدواج کند.(15)
- اگر کسی با زن شوهرداری زنا کند، خواه مسلمان باشد یا نامسلمان، پس از جدا شدن از شوهرش، به هیچ عنوان نمی تواند با او ازدواج کند.(16)
موانع دیگرازدواج
1-کفر و ارتداد
اگر یکی از زن و شوهر یا هر دو با هم از دین برگردند و مرتد شوند؛
الف- اگر پیش از عروسی باشد، ازدواج آن دو باطل می شود.
ب- اگر بعد از عروسی باشد و شوهر، مرتد فطری گردد، ازدواج باطل می شود.
ج- اگر زن بعد از عروسی مرتد شود- خواه فطری یا ملی* یا شوهر بعد از عروسی، مرتد ملی گردد. باطل شدن ازدواج متوقف بر پایان یافتن عده است. و اگر طی این مدت آن که مرتد شده، توبه کند، ازدواج به قوت خود باقی خواهد ماند.(18)
2- ازدواج در حال احرام
در مسأله ی یاد شده تفاوتی نیست بین این که احرام برای حج واجب باشد یا مستحب؛ یا این که احرام برای عمره ی واجب باشد یا مستحب، یا اینکه حج و عمره برای خودش باشد یا نیابت از دیگری.(20)

3- دشمنی و غلو
4- سه طلاقه
هم چنین اگر مردی، نسبت زنا به همسرش بدهد یا منکر فرزندی نوزاد او شود با آداب و شرایط خاصی - که اصطلاحا «لعان» نامیده می شود آن زن حرمت ابدی می یابد.(23)
5- عمل شنیع
- زنا با زن شوهردار (که توضیح آن گذشت)
- زنا با زنی که در عده ی طلاق به سر می برد.(24)
- لواط؛ که سبب تحریم دایمی ازدواج فاعل با مادر، خواهر با دختر مفعول می شود.(25)