مراجع تقلید

ایت الله خمینی

مراجع تقلید

ایت الله خمینی

از چه کسی تقلید کنیم

کلمات کلیدی

احتیاط واجب

متعلق خمس

مکارم شیرازی

توضیح المسائل

مراجع تقلید

شیر خوردن

دختر و پسر

چه دعایی در شب عروسی بخوانیم

چه دعا و سوره هایی برای رفع مشکل مالی بخوانیم

حکم اپیلاسیون ناحیه تناسلی چیست

کودک غیر بالغ مشمول احکام شرعی می‌باشد یا نه

غسل "مافی الذّمه" چیست و چگونه انجام می شود

آیا تامین جهیزیه بر عهده زن است یا مرد

چرا اسلام چادر را به دختران جوان تحمیل می‌کند

تولید و استفاده از محصولات تراریخته چه حکم شرعی دارد

خرید و فروش مو چه احکام شرعی دارد

در چه صورتی می توانیم نماز واجب را بشکنیم

حکم کسانی که بدگمان هستند و به دیگران بی‌گناه تهمت می‌زنند چیست

منظور از قاعده فراش چیست

لواط چیست؟ + حکم شرعی لواط

فروع دین از کجا آمده است

انواع بهشت ها در آخرت چگونه است

بهشت چگونه جایی است

آیا یهودیان و مسیحیان هم به بهشت می‌روند

برای کسب درجات بالای بهشت چکار کنیم

کشتن حشرات گناه محسوب می شود

در چه صورت غسل جنابت بر زنان واجب می شود

از نظر اسلام حق طلاق با چه کیست

حکم شرعی خواندن داستان های جنسی چیست

چه احکامی زنان باید پس از طلاق رعایت کنند

  • ۰
  • ۰

حکم قربانی کردن گوسفند در معابر عمومی

قربانی سنت و آیینی است که در اکثر ادیان و مذاهب وجود دارد و به عناوین مختلف صورت می‌گیرد. در اسلام هم قربانی کردن سنتی است که مورد توجه مسلمانان قرار گرفته و مانند هر سنت دیگری با خرافات و رسوم غلط آمیخته شده است.

 

قربانی

گاهی قربانی، مثل قربانی حاجی و یا بواسطه نذر، واجب است و گاهی برای امور مستحب چون متولد شدن فرزند، خرید خانه و ماشین، عروسی، استقبال حاجی و زائر کربلا، در ایام محرم در مقابل هیات‌ها و ... نیز قربانی انجام می‌شود. البته بیشترین قربانی، در روز عید قربان پس از اعمال حج واجب، صورت می‌گیرد.

معمولا گوشت قربانی بین فقرا و نیازمندان تقسیم می‌شود و این کار بسیار پسندیده‌ای است. اما گاهی نحوه قربانی کردن، باعث اذیت دیگران می‌شود.

مردم تصور می‌کنند که قربانی باید در مقابل منزل و ماشینِ خریداری شده، یا مقابل عروس و داماد و زائر صورت پذیرد. به همین دلیل در کوچه و خیابان و محل عبور و مرور مردم این اتفاق می‌افتد و خیلی اوقات هم امکان تطهیر کامل خون نیست.

خون، یکی از نجاسات است که احکام خاص خود را دارد. گوسفند، گاو و شتر که برای قربانی استفاده می‌شوند؛ خون جهنده دارند و بنا بر فتوای همه مراجع نجس است.

در آموزه‌های دینی هیچ توصیه‌ای مبنی بر این که قربانی در حضور افراد، در مقابل منزل و ماشین نو، مقابل نوزاد تازه متولد شده و برای حاجی و زائر و ... انجام شود، نشده است، بلکه این عملی مذموم و خرافاتی است که وارد این حسنه شده است


حال وقتی در کوچه، خیابان و محل عبور و مرور مردم قربانی صورت می‌گیرد عملا آن محیط نجس شده و خصوصا هنگام بارندگی و برخورد با کمی آب، آزارش دوچندان می‌شود و نجاست از طریق کفش عابرین، به هر نقطه‌ دیگر منتقل می‌شود. به داخل حیاط منزل، پارکینگ، آسانسور و حتی مقابل در ورودی واحد آپارتمان. همچنین با نجس شدن لاستیک اتومبیل‌ها، به راحتی باعث نجس شدن میزان وسیعی از محیط زندگی می‌شود.

می‌بینید که با یک بی‌توجهی و بی‌دقتی به احکام می‌توان کل نقاط رفت و آمد مردم را نجس کنیم.
 

یک توصیه

در آموزه‌های دینی هیچ توصیه‌ای مبنی بر این که قربانی در حضور افراد، در مقابل منزل و ماشین نو، مقابل نوزاد تازه متولد شده و برای حاجی و زائر و ... انجام شود، نشده است، بلکه این عملی مذموم و خرافاتی است که وارد این حسنه شده است. در قربانی، نیت مهم است و در نزد خداوند بی‌پاداش نمی‌ماند. پس قربانی را در مکانی که باعث نجاست محل عبور و مرور مردم می‌شود، انجام ندهیم و آن را در مکانی که به راحتی قابل شستشو است انجام داده تا بدینوسیله باعث آزار مردم نشویم. 

  • ۹۸/۱۱/۱۵
  • محمود حیدری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی