بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلوه و السلام علی محمد و آله الطاهرین
حمد خدای راست که از جهت مصالح ، بعضی از زنان را بر بعضی مردان محرم و ازدواج با آن ها را حرام و بعضی از زنان را نامحرم و ازدواج با آن ها را حلال دانسته اما بعد از حمد و ثنای پروردگار مدتی مایل بودم رساله ای راجع به زن های محرم و نامحرم بنویسم . بحمدلله توفیق نصیب شد که 60 مسئله و 3 موضوع در این رساله نوشته شود . اما باید چند نکته را قبل از این که رساله را شروع کنم یادآور شوم .
1- هر مسئله ای که در این رساله بیان کرده ام با توجه به آیات و روایاتی بوده که مربوط به موضوع ماست .
2- آدرس روایات و آیات در آخر رساله بیان شده آن هم به دلیل تفصیل آن ها بوده که فقط آدرس روایات در کتب مربوطه آمده و همچنین در مورد آیات که نام سوره و شماره آیه بیان شده
3- به دلیل مفصل بودن این بحث ممکن است بعضی از مسائل تکرار و یا حتی جا مانده باشد .
4- سه مسئله مهم در آخر این رساله بیان کردیم که بطور مفصل به توضیح و شرح آن پرداخته شد که مربوط به بحث محرم و نامحرم است.
5- این رساله در اصل به صورت 3 بخش بود که ابتدا به این مقدار بسنده شد و اگر ان شاءالله فرصت شد به آن ها هم می پردازیم که شامل 2 رساله فقهی در باب:
1- الغناء فی شرع الاسلام است .
2- بحث حول الاستسقام (مشروعیه الاستخاره)
6- روایاتی که در باب اهمیت این موضوع وجود دارد که از حق نگذریم بنده را وادار به نوشتن این رساله نمود از جمله ی آن ها :
1- قال النبی (صلی الله علیه و آله) : النظر سهم مسموم من سهام ابلیس فمن ترکها خوفاً من الله اعطاه الله ایمانا یجد حلاوته فی قلبه
( بحارالانوار ج104 ص38 ح 34)
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند : نگاه به نامحرم تیری از تیرهای مسموم شیطان است ، هرکس از ترس خدا آن را ترک کند خداوند ایمانی به او می دهد که شیرینی اش را در قلبش می یابد .
2- قال النبی (صلی الله علیه و آله) : من صافح امراه تحرم علیه فقد باء بسخط من الله و من التزم امراه حراما قرن فی سلسه من نار مع الشیطان فیقذ فان فی النار (بحار ج104ص32ح4 )
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند : هر کس با زن نامحرمی مصافحه یعنی دست بدهد با او به غضب خداوند رجوع کرده و کسی که با زن نامحرمی ملازم شود یعنی با او ارتباطی بنا کند در سلسله از آتش با شیطان مقرون و نزدیک می شود ، پس هر دو در آتش انداخته می شوند . و بسیاری از روایات که بسیار جالب بوده و اهمیت این موضوع را برای ما بیان می کند که ما به بیان آدرس آن اکتفا میکنیم:
محارم نسبی :
اما کسانی که از راه نسب به انسان محرم می باشند . شامل موارد زیر است :
1- پدر و مادر و هرچه بالا روند مثل پدر بزرگ و مادر بزرگ
2- اولاد و هر چه پایین روند مثل نوه و نتیجه و نبیره
3- خواهر و برادر و هرچه پایین روند مثل خواهرزاده و برادرزاده
4- عمو و عمه و هرچه بالا روند مثل عمو و عمه پدر و مادر
5- دایی و خاله و هرچه بالا روند مثل دایی پدر یا مادر
محارم رضاعی :
کسانی که از راه رضاع ( شیرخوردن) به انسان محرم می شوند همانهایی هستند که از راه نسب محرم هستند :
1- پدر و مادر 2- خواهر و برادر 3- عمو و عمه 4- دایی و خاله رضاعی 5- مادرزن رضاعی 6- دختر زن رضاعی 7- زن پدر رضاعی 8- زن پسر رضاعی
محارم سببی :
کسانی که از راه سبب که آن سبب ازدواج است به انسان محرم می شوند شامل افراد زیر است :
1- مادرزن و هرچه بالا رود مانند مادر مادرزن
2- دختر زن و هرچه پایین رود مانند دختر دختر زن
3- زن پدر ( نامادری ) و هر چه بالا رود مانند زن اجداد
4- زن پسر ( عروس ) و هرچه پایین رود مانند زن نوه و نتیجه
نکته : حال که بحث ازدواج و همان محارم سببی آمد لازم است بگویم کسانی هم هستند که به انسان محرم نیستند ولی ازدواج با آنها حرام است مانند دختر زنی که انسان ( نعوذ بالله ) با او زنا کرده و خواهر و مادر و دختر پسری که ( نعوذ بالله ) انسان با او لواط کرده اگر چه لواط دهنده و لواط کننده بالغ نباشند . ولی اگر گمان کند یا شک کند دخول واقع شده یا نه ، بر او حرام نمی شود .
اهم مسائل محارم نسبی و سببی و رضاعی ( طبق آیات و روایات ) :
مسئله اول : پدر و مادر و هرچه بالا رود مانند پدر بزرگ و مادر بزرگ که به انسان محرمند .
مسئله دوم : اولاد و هرچه پایین روند مانند نوه و نتیجه که به انسان محرمند .
مسئله سوم : خواهر و برادر به هم محرمند و همچنین اولاد برادر به خواهر و اولاد خواهر به برادر محرمند .
مسئله چهارم : خواهر و برادری که به هم محرمند سه قسمند :
1- خواهر و برادر پدری و مادری که پدر و مادرشان یکی باشد .
2- خواهر و برادر پدری که فقط پدرشان یکی باشد .
3- خواهر و برادر مادری که فقط مادرشان یکی باشد .
مسئله 5 : اگر مردی از همسر خود اولاد پسر و دختر دارد و همسر جدیدی می گیرد که او هم از شوهر قبلی خود پسر و دختر دارد این دختر و پسرهای همسر اول به دختر و پسر های همسر دوم محرم نیستند ، چون نه پدرشان یکی است و نه مادرشان . اما اگر همسر دوم از این شوهر جدید اولاددار شود ، اولاد او به اولاد قبلی شوهرش محرمند زیرا پدرشان یکی است .
مسئله 6 : عمو و عمه به انسان محرمند چه عمو و عمه خود انسان باشند چه عمو و عمه مادر انسان باشند .
مسئله 7 : عمو و عمه که به انسان محرمند سه قسمند :
تمدن بدلی bornos.blog.ir