مراجع تقلید

ایت الله خمینی

مراجع تقلید

ایت الله خمینی

از چه کسی تقلید کنیم

کلمات کلیدی

احتیاط واجب

متعلق خمس

مکارم شیرازی

توضیح المسائل

مراجع تقلید

شیر خوردن

دختر و پسر

چه دعایی در شب عروسی بخوانیم

چه دعا و سوره هایی برای رفع مشکل مالی بخوانیم

حکم اپیلاسیون ناحیه تناسلی چیست

کودک غیر بالغ مشمول احکام شرعی می‌باشد یا نه

غسل "مافی الذّمه" چیست و چگونه انجام می شود

آیا تامین جهیزیه بر عهده زن است یا مرد

چرا اسلام چادر را به دختران جوان تحمیل می‌کند

تولید و استفاده از محصولات تراریخته چه حکم شرعی دارد

خرید و فروش مو چه احکام شرعی دارد

در چه صورتی می توانیم نماز واجب را بشکنیم

حکم کسانی که بدگمان هستند و به دیگران بی‌گناه تهمت می‌زنند چیست

منظور از قاعده فراش چیست

لواط چیست؟ + حکم شرعی لواط

فروع دین از کجا آمده است

انواع بهشت ها در آخرت چگونه است

بهشت چگونه جایی است

آیا یهودیان و مسیحیان هم به بهشت می‌روند

برای کسب درجات بالای بهشت چکار کنیم

کشتن حشرات گناه محسوب می شود

در چه صورت غسل جنابت بر زنان واجب می شود

از نظر اسلام حق طلاق با چه کیست

حکم شرعی خواندن داستان های جنسی چیست

چه احکامی زنان باید پس از طلاق رعایت کنند

  • ۰
  • ۰

کفاره نزدیکی در زمان حیض یا پریود

[مسأله ۴۵۲ اگر شمارۀ روزهاى حیض زن به سه قسمت تقسیم شود]
مسأله ۴۵۲ اگر شمارۀ روزهاى حیض زن به سه قسمت تقسیم شود و مرد در قسمت اول آن، با زن خود در قُبُل جماع کند، بنا بر احتیاط واجب باید (۱) هیجده نخود طلا کفّاره به فقیر بدهد (۲) و اگر در قسمت دوم جماع کند،

بهداشت سالمندان

نه نخود و اگر در قسمت سوم جماع کند، باید (۳) چهار نخود و نیم بدهد. مثلاً زنى که شش روز خون حیض مى‌بیند، اگر شوهرش در شب یا روز اوّل و دوم با او جماع کند باید (۴) هیجده نخود طلا بدهد و در شب یا روز سوم و چهارم نه نخود و در شب یا روز پنجم و ششم باید (۵) چهار نخود و نیم بدهد.

(۱) گلپایگانى، صافى: مستحبّ بلکه أحوط است. .

نورى: بنا بر احتیاط مستحب باید. .

(۲) فاضل: اگر با همسر حائض خود جماع در «قُبُل» کند، بنا بر احتیاط واجب باید کفاره بدهد و مقدار آن به ترتیب زیر مى‌باشد: شماره روزهاى حیض زن به سه قسمت تقسیم شود و مرد اگر در قسمت اوّل آن جماع کند، هیجده نخود طلا کفّاره به فقیر بدهد. .

(۳) [کلمۀ «باید» در رساله آیات عظام: گلپایگانى، فاضل و صافى نیست]

(۴) گلپایگانى، صافى: مستحب بلکه أحوط است. .

(۵) [کلمۀ «باید» در رساله آیات عظام: گلپایگانى، فاضل و صافى نیست]

خوئى، تبریزى: مسأله اگر مرد با زن خود در حال حیض نزدیکى کند (خوئى: چه از قُبُل باشد چه از دُبُر) لازم است استغفار کند و احتیاط مستحبّ آن است که کفاره بدهد. کفارۀ نزدیکى در حال حیض، در قسمت اول آن هیجده نخود طلاى سکه دار و در قسمت دوم، نه نخود و در قسمت سوم چهار نخود و نیم است مثلاً زنى که شش روز خون حیض مى‌بیند، اگر شوهرش در شب یا روز اول و دوم با او جماع کند هیجده نخود طلا و در شب یا روز سوم و چهارم نُه نخود و در شب یا روز پنجم و ششم چهار نخود و نیم بدهد.

سیستانى: مسأله اگر مرد با زن خود در حال حیض نزدیکى کند لازم است استغفار کند، و کفاره واجب نیست گرچه بهتر است، و کفاره آن در اوّل حیض یک مثقال طلاى سکه دار و در وسط آن نصف مثقال و در آخر آن یک چهارم مثقال است و مثقال شرعى (۱۸) نخود است.

مکارم: مسأله هر گاه مرد در حال حیض با همسر خود نزدیکى کند مستحبّ است کفاره دهد و کفارۀ آن، در ثلث اول روزهاى حیض، یک مثقال طلاى سکه دار، یا قیمت آن است (مثقال شرعى هیجده نخود مى‌باشد) و اگر در ثلث دوم باشد نیم مثقال و اگر در ثلث سوم باشد یک چهارم مثقال است، بنا بر این اگر ایّام عادت شش روز است دو روز اول یک مثقال، دو روز وسط نیم مثقال و دو روز آخر یک چهارم مثقال کفاره دارد.

زنجانى: مسأله اگر مرد با زن خود در حال حیض از قُبل نزدیکى کند لازم است استغفار کند و مستحب، بلکه مطابق احتیاط مستحب است که در نزدیکى با زن در حال حیض چه از قبل باشد چه از دُبر کفاره بدهد. کفاره نزدیکى در حال حیض صدقه دادن به فقیر است، به این ترتیب که: اگر شمارۀ روزهاى حیض زن به سه قسمت تقسیم شود، کفارۀ نزدیکى در قسمت اول آن: یک دینار شرعى (حدود (۲۲) نخود طلاى سکه دار [۱]) و در قسمت دوم: نیم دینار (حدود (۱۱) نخود) ، و در قسمت سوم: ربع دینار (حدود پنج نخود و نیم) است؛ مثلاً زنى که شش روز خون حیض مى‌بیند، اگر شوهرش در شب یا روز اول و دوم با او جماع کند، یک دینار شرعى و در شب یا روز سوم و چهارم نیم دینار، و در شب یا روز پنجم و ششم ربع دینار بدهد. و بهتر آن است که در قسمت سوم هم نیم دینار بدهد و از آن بهتر آن است که در هر سه قسمت یک دینار بدهد و اگر نتواند کفاره بدهد، به یک مسکین صدقه بدهد.

مسائل اختصاصى
خوئى، تبریزى: مسأله ۴۵۹ سیستانى: (۴۵۱) غیر از نزدیکى کردن با زن حائض سایر استمتاعات مانند بوسیدن و ملاعبه نمودن مانعى ندارد.

زنجانى: سایر بهره‌گیرى‌هاى جنسى. .

زنجانى: ولى بهره‌گیرى از ما بین ناف تا زانو مکروه و خلاف احتیاط استحبابى است.

مکارم: مسأله ۴۴۱ بازى کردن با همسر در حال حیض، حرام نیست و کفاره هم ندارد.

[مسأله ۴۵۳ وطى در دبر زن حائض]
مسأله ۴۵۳ وطى در دبر زن حائض، کفاره ندارد. (۱)

این مسأله، در رسالۀ آیات عظام: گلپایگانى، صافى، بهجت، نورى و مکارم نیست

(۱) اراکى: بنا بر احتیاط واجب کفاره دارد.

خوئى، تبریزى، سیستانى، زنجانى: رجوع کنید به ذیل مسأله ۴۵۲.

وب گردی


[مسأله ۴۵۴ لازم نیست طلاى کفّاره را از طلاى سکه دار بدهد]

مسأله ۴۵۴ لازم نیست طلاى کفّاره را از طلاى سکه دار بدهد، ولى اگر بخواهد قیمت آن را بدهد باید قیمت سکه دار بدهد.

این مسأله، در رسالۀ آیات عظام: اراکى، بهجت و فاضل نیست

سیستانى، مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله ۴۵۲.

گلپایگانى، صافى: مسأله بهتر آن است که طلاى کفّاره را سکه دار بدهد، ولى اگر ممکن نباشد قیمت آن کافى است.

خوئى، تبریزى: مسأله اگر طلاى سکه دار ممکن نباشد قیمت آن را بدهد.

زنجانى: مسأله اگر طلاى سکه دار ممکن نباشد، پولى به قیمت آن داده شود.

مسأله ۴۵۵ اگر قیمت طلا در وقتى که جماع کرده با وقتى که مى‌خواهد به فقیر بدهد فرق کرده باشد]

مسأله ۴۵۵ اگر قیمت طلا در وقتى که جماع کرده با وقتى که مى‌خواهد به فقیر بدهد فرق کرده باشد، باید (۱) قیمت وقتى را که مى‌خواهد به فقیر بدهد حساب کند.

این مسأله در رسالۀ آیات عظام: سیستانى و بهجت نیست

(۱) [کلمۀ «باید» در رساله آیات عظام: خوئى، تبریزى و زنجانى نیست]

[مسأله ۴۵۶ اگر کسى هم در قسمت اول و هم در قسمت دوم و هم در قسمت سوّم حیض، با زن خود جماع کند]

مسأله ۴۵۶ اگر کسى هم در قسمت اول و هم در قسمت دوم و هم در قسمت سوّم حیض، با زن خود جماع کند (۱) ، باید (۲) هر سه کفّاره را که روى هم سى و یک نخود و نیم مى‌شود بدهد.

این مسأله، در رسالۀ آیات عظام: مکارم، سیستانى و بهجت نیست

(۱) زنجانى: هر سه کفاره را که یک دینار و سه چهارم (حدود سى و هشت نخود و نیم) مى‌شود بدهد.

(۲) گلپایگانى، صافى: مستحبّ بلکه احوط است. .

نورى: بهتر است. . [کلمۀ «باید» در رساله آیات عظام: خوئى و تبریزى نیست]

[مسأله ۴۵۷ اگر انسان بعد از آن که در حال حیض جماع کرده]

مسأله ۴۵۷ اگر انسان بعد از آن که در حال حیض جماع کرده و کفّارۀ آن را داده دوباره جماع کند باز هم باید (۱) کفّاره بدهد.

این مسأله در رسالۀ آیات عظام: خوئى، تبریزى، سیستانى، زنجانى و بهجت نیست

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی