مراجع تقلید

ایت الله خمینی

مراجع تقلید

ایت الله خمینی

از چه کسی تقلید کنیم

کلمات کلیدی

احتیاط واجب

متعلق خمس

مکارم شیرازی

توضیح المسائل

مراجع تقلید

شیر خوردن

دختر و پسر

چه دعایی در شب عروسی بخوانیم

چه دعا و سوره هایی برای رفع مشکل مالی بخوانیم

حکم اپیلاسیون ناحیه تناسلی چیست

کودک غیر بالغ مشمول احکام شرعی می‌باشد یا نه

غسل "مافی الذّمه" چیست و چگونه انجام می شود

آیا تامین جهیزیه بر عهده زن است یا مرد

چرا اسلام چادر را به دختران جوان تحمیل می‌کند

تولید و استفاده از محصولات تراریخته چه حکم شرعی دارد

خرید و فروش مو چه احکام شرعی دارد

در چه صورتی می توانیم نماز واجب را بشکنیم

حکم کسانی که بدگمان هستند و به دیگران بی‌گناه تهمت می‌زنند چیست

منظور از قاعده فراش چیست

لواط چیست؟ + حکم شرعی لواط

فروع دین از کجا آمده است

انواع بهشت ها در آخرت چگونه است

بهشت چگونه جایی است

آیا یهودیان و مسیحیان هم به بهشت می‌روند

برای کسب درجات بالای بهشت چکار کنیم

کشتن حشرات گناه محسوب می شود

در چه صورت غسل جنابت بر زنان واجب می شود

از نظر اسلام حق طلاق با چه کیست

حکم شرعی خواندن داستان های جنسی چیست

چه احکامی زنان باید پس از طلاق رعایت کنند

  • ۰
  • ۰

آیا رقص زن برای زن حرام است؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
س ۱۱۶۸٫ رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسیقی حرام است یا حلال؟ و در صورتی که حرام باشد، آیا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است؟ج. رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این‌‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است

Image result for ‫عکس رقص‬‎

؛ در غیر این‌صورت هم اگر به‌‌گونه ‏ای باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یاترتّب مفسده‏ ای باشد، حرام است و تَرک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهی از منکر محسوب شود، واجب است.
س ۱۱۵۴: اجرای کنسرت توسط زن برای زنان با علم به اینکه گروه نوازندگان نیز زن هستند، چه حکمی دارد؟ج: اگر اجرای کنسرت به‌صورت ترجیع لهوی (غنا) باشد و یا موسیقی که نواخته می‏شود از نوع لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب مجالس گناه حرام باشد، حرام است.

آیت الله العظمی سیستانی
پرسش: می خواستم حکم رقص زن برای زن را در مجالس عروسی اگر صرفا برای ابراز شادی عروسی باشد را بدانم؟    پاسخ: بنابر احتیاط لازم جایز نیست.
پرسش: آیا بانوان در شب زفاف و عروسی می توانند با هر نوع آهنگی آواز خوانی کنند حتی با آهنگ های متناسب مجالس لهو و لعب؟ و آیا آنان می توانند از آلات و ابزار موسیقی استفاده کنند؟ و آیا آن وضع را می توان در مجلس عقد خوانی، شب حنابندان و یا مناسبت های دیگر، تکرار کرد یا مخصوص شب عروسی است؟
پاسخ: بنابر احتیاط واجب، چنان آواز خوانی ها حتی در شب زفاف و عروسی هم ترک شود تا چه رسد به شبها و مناسبت های دیگر و حکم موسیقی و آواز خوانی حلال و حرام در مسائل قبل توضیح داده شد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی
آواز خواندن زن برای زن [موسیقى] آواز خواندن زن براى زنان و براى شوهرش چه به صورت غنا و چه بدون غنا چه حکمى دارد؟ براى شوهرش و براى سایر زنان بدون غنا و بدون آهنگهاى مناسب لهو و فساد اشکال ندارد.
گوش دادن آواز زن برای بانوان [موسیقى] گفته مى شود: «گوش دادن به دو نوع از موسیقى شرعاً اشکال دارد; صداى زن، و دیگرى آهنگ مطرب; یعنى آهنگى که انسان را از حالت طبیعى خارج مى سازد.  الف) در خصوص مورد اوّل; یعنى گوش دادن مرد به آواز زن مشکلى نیست، ولى آیا گوش دادن آواز زن براى زن هم حرام است؟   ب) در مورد دوّم باید بگویم که هیچ گونه آهنگى نمى تواند مرا از حالت طبیعى خارج سازد.
گوش دادن به نوار موسیقى، چه با کلام و چه بى کلام، چه غمگین و چه غیر غمگین، براى من چه حکمى دارد؟
جواب الف: چنانچه آهنگ و صدا مناسب مجالس لهو و فساد باشد، براى زنان هم جایز نیست.  جواب ب: معیار، افراد و اشخاص نیستند، بلکه کلیّه آهنگهاى متناسب با مجالس لهو و فساد براى همه حرام است، خواه انسان را از حالت طبیعى بیرون ببرد یا نبرد.
رقص در مجالس عروسی [ رقص] آیا رقص در مجالس عروسى جایز است؟ رقص منشأ فساد است و اشکال دارد خواه رقص زن براى زن یا مردبراى مرد و یا زنان براى مردان باشد ولى رقص زن براى همسرش اشکال ندارد.
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیز در این موضوعات با آیت الله مکارم شیرازی هم نظر هستند.

آیت الله العظمی نوری همدانی
هل هله و کف زدن و رقص در مجالس عروسى و مولودى و اعیاد را بیان نمائید و حضور در این مراسم و تماشا کردن رقص دیگران چه حکمى دارد؟  ج: کف زدن اگر به حدّ جلف و سبکى نرسد و در غیر مساجد و حسینیّه‏ها باشد اشکال ندارد و رقصیدن و شرکت در مجالس رقص نیز اشکال دارد.

آیت الله العظمی بهجت قدس سره
رقص زن برای زن و رقص مرد در حضور مردان  سؤال۱۸۰۱٫ رقصیدن زن در جایى که مرد نامحرم نیست، چه حکمى دارد؟ هم‏چنین رقص مرد براى مرد چه حکمى دارد؟
پاسخ: رقصیدن زن در مجالس زنان و یا مرد در مجالس مردان اشکال دارد و احتیاط واجب در ترک است.
۲) رقص و آواز در مجالس عروسى که زن‏ها و مردها جدا باشند، آیا اشکال دارد؟  پاسخ: رقص خلاف احتیاط است، آواز هم به غنا و غیر غنا منقسم مى‏شود که در صورت غنایى بودن حرام مى‏باشد

آیت الله فاضل لنکرانی
سؤال ۹۹۷ :لطفاً حکم دایره و دف زدن در عروسى زنان و مجلس عقد و مجلس جشن بعد از عقد و خواندن زن در مجالس زنانه و زدن دایره در مراسم ختنه کردن فرزند را بیان فرمایید؟
پاسخ: تنها غنا و آواز در مجالس عروسى زنانه مستثنى است و در بقیه موارد حرام است.  سؤال۱۷۳۷:رقص زن براى زن و رقص مرد براى مرد چگونه است؟
پاسخ:به طور کلى رقص نوعاً منشأ فساد و از بین رفتن حیاء است و احتیاط در ترک رقص و عدمحضور در مجلس رقص است.
آیت الله العظمی وحید خراسانی نیز با ایت الله فاضل لنکرانی هم نظر است.

پی نوشت ها:
[۱] . آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۷۳۶؛آیت الله سیستانى sistani.org ،رقص ش ۳؛ آیت الله نورى، استفتاءات، ج ۲،س ۵۷۴؛آیت الله بهجت، توضیح المسائل، م ۱٫
[۲] . آیت الله صافى، جامع‏الاحکام، ج ۲، س ۱۵۸۰، به نقل از نرم افزار پرسمان.
[۳] . البته آیت الله تبریزی رقص زن برای مرد محرم را هم جایز نمی دانند.
[۴] . آیت الله تبریزى، استفتاءات، س ۱۰۴۲ آیت الله خامنه‏اى، اجوبه، س ۱۱۶۸ دفتر: امام خمینى.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی